Tantonin aNEGoS-peli GeoGebralla

Tässä artikkelissa esitän, miten pelata a Not-Exciting Game of Solitaire -peliä GeoGebran taulukkolaskentasovelluksen avulla. Tätä sovellusta voi käyttää vaikkapa apuna, kun yrittää ratkoa peliin liittyvän artikkelini haastavia tehtäviä.

GeoGebrassa on aika mukavasti listakomentoja, niinpä tällaisen sovelluksen tekeminen on aika suoraviivaista. Linkki GeoGebra-sovellukseen löytyy lähteet-luvusta.

pelin säännöt

Valitse joukko lukuja. Kutsutaan lukujoukkoa listaksi. Valitse näistä kaksi lukua. Poista ne listalta ja korvaa ne lukujen tulon ja summan summalla. Jatka näin, kunnes listaan jää vain yksi luku.

geogebra-sovellus

Valmis sovellus näkyy alla. Tämä resepti toimii sekä GeoGebra Classic 5:llä että Classic 6:lla. Lisään ohjeeseen mukaan suomen- ja englanninkieliset komennot.

Määritellään ensin pelissä käytetty funktio, kirjoittamalla Syöttökenttään

f(x, y) = x y + x + y

Soluun C1 kirjoitetaan alkuperäinen lista, tässä esimerkissä

{2, 3, 3, 5, 7}

Soluun B3 luodaan linkki alkuperäiseen listaan.

=C1

Soluun C3 arvotaan ensimmäinen luku

=SatunnainenAlkio(B3)
=RandomElement(B3)

Solussa D3 poistetaan edellinen luku listasta

=Poista(B3, {C3})
=Remove(B3, {C3})

Arvotaan edellisestä listasta toinen luku soluun E3

=SatunnainenAlkio(D3)
=RandomElement(D3)

Poistetaan luku listasta soluun F3

=Poista(D3, {E3})
=Remove(D3, {E3})

Soluun G3 lasketaan lukujen tulon ja summan summa funktion f(x, y) avulla

=f(C3, E3)

Toki edellisen olisi voinut tehdä ilman f-funktiota näppäilemällä soluun G3 kaava

=C3*E3 + C3 + E3

Soluun B4 laitetaan lista, johon on lisätty edellisen laskun tulos.

=Liitä({F3, {G3}})
=Join({F3, {G3}})

Tässä vaiheessa GeoGebra Classic 6:ssa näyttää tältä, kun Asetuksissa on kohdassa Algebrallinen kuvaus: Määritelmä.

Loppu onkin kopioimista alaspäin. Ensi kannattaa valita solu B2 ja tarttua hiirellä oikean alakulman pieneen neliönmuotoiseen kahvaan. Sitten vedetään alue alaspäin riittävän pitkälle, vaikkapa soluun B20 saakka. Sitten valitaan alue C3:G3 ja kopioidaan alaspäin.

Alla on pelattu peliä GeoGebra 6:lla, kun alkuperäinen lista on {1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10}.

Nyt onkin helppoa keksiä kaava, jolla voi laskea pelin viimeistä lukua, jos alkuperäisenä listana on {1, 2, …, n}.

lähteet

Valmis GeoGebra sovellus GeoGebra Materiaaleissa
https://www.geogebra.org/m/wqbfghfw

Blogiartikkelini ”A not-exciting game of solitaire, peli yhteen- ja kertolaskun harjoitteluun”
https://mikkorahikka.blog/2024/01/28/a-not-exciting-game-of-solitaire-peli-yhteen-ja-kertolaskun-harjoitteluun/

blogiartikkelini GeoGebran lista-komennoista
https://mikkorahikka.blog/2018/05/15/listat-geogebrassa/

2 Replies to “Tantonin aNEGoS-peli GeoGebralla”

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.